
Logotypen föll ner från trädet
Det började med tallen, kunnandet och viljan. Och en orubblig vilja att skapa upplevelserum med respekt för naturens egna planer. Vid sidan av byggandet inleddes även planeringen av företagets identitet och logotyp. Jag fick i uppdrag att fundera över vilken företagsidentitet, logotyp och slogan som bäst skulle berätta om Pinearts löfte att bevara skogens egen röst.
Jag åkte på en fantasiresa till Lappland med en vandrare. Och för att sätta mig in i vandrarens sinneslandskap gick jag bokstavligen ut i skogen. Rätt nära mig hittade jag en plats med krokiga björkar, klippor beklädda med ljusgrå lav och med stora höjdskillnader i landskapet. Trots ljudet från den närliggande vägen är det en tyst och lugn plats.
Jag åkte ofta ut i skogen, där stannade tiden upp och tankarna fick löpa fria. Skogen godkänner människan utan villkor och ställer inga krav på förändring. Skogen ger tillåtelse att stanna upp för att njuta av dess dofter och ljud, prestationerna försvinner och kreativiteten stiger fram i dess ställe.
Jag tog inte bara med mig den här känslan, utan på ritbordet satte jag även en tallgren, kottar och barr för att få en frisk doft av kåda i rummet. Snart fanns kottarna, kvistarna och barren även i mina skisser. Företagets logotyp föll bokstavligt taget ner från trädet och tallbarrens form började i all sin enkelhet leva och bildade en vacker cirkel, en ram för löftet: Natural touch of Pure Pine.
Idag tar planeringsresan slut då logotypen och företagsidentiteten publiceras. Jag väntar med intresse på att få se hur detta ska beröra dig.
Tiia-Leena Haataja
CUVIO design